Décembre
![]() |
Vasemmalla: Kotitekoinen aamutakki kangas:Maija Isola, Muija, 1968 Oikealla: Pentti Rinta, Mekko 1970-luvun alku |
Yrityssaneerauksen jälkeen Armi Ratia halusi saada pientuotteet takaisin Marimekkoon, koska koki ne elintärkeiksi liikkeille. Samaa mieltä oli Ristomatti Ratia. Kun paljastui, että vasemmistoradikaali Marraskuun liike oli uskollisimpia marimekkojen ja –paitojen käyttäjiä, Armi Ratia halusi perustaa hänkin oman vallankumousliikkeensä, Joulukuun liikkeen. Niin tehtiin. Hiukan monimutkaisesta työnimestä La révolution illimitée de décembre tiivistettiin uuden yhtiön nimeksi Décembre Oy. Sen toimialan Armi Ratia luonnosteli seuraavasti:
Kaikkea lain sallimaa liiketoimintaa: munanlämmittäjä, uunikinnas, möhkö, napaharja, postikortit, paperi, saapas, hajut, maut, makuulevyt, loitsut, lannevaate, tiilitehdas, riisinviljely, kalastus ja metsästys, lasi tai metalli.Ristomatti Ratian lisäksi yritykseen tuli myös hänen sisarensa Eriika. Armi kutsui Décembreä lasten yritykseksi.
Yrityksen ensimmäinen tuote ei ollut järin vallankumouksellinen, mutta myi hyvin. Se oli uusvanha, alun perin Riihimäen Lasin sokerikko, myöhemmin Nuutajärvellä Marimekon valmistuttama mariskooli, joka oli ollut saneerauksen takia vuoden pois tuotannosta. Uudet tuotteet vietiin sananmukaisesti käsistä. Sen jälkeen tulivat tuotantoon muovituotteet, käsipeilit ja tarjotin, joita myytiin erittäin hyvin newyorkilaisessa lahjatavaratalossa ja Englannin Habitat-ketjussa.
![]() |
Haarlan Marimekko-lautasliina, 1970-luvun alku Juomalasi: Hilkka Rahikainen, Shablona, 1965 Tarjotin: Hilkka Rahikainen (Décembre) 1969 Kahvikuppi: Unikko Mariskooli, 1972 |
SUURI ÄITI KUOLEE
Marimekon
saneerauksen jälkeen yhtiön vienti alkoi vetää uudelleen. Suunnittelijat Pentti
Rinta ja Katsuji Wakisaka toivat uusia tuulia vaate- ja kangassuunnitteluun. 1974 Ristomatti Ratia nimitettiin yhtiön
luovaksi johtajaksi. Marimekko listautui pörssiin, ja Armi Ratian suuri haave
oli toteutunut, joskin se merkitsi toimintakulttuuriin muuttumista ja pankinjohtaja
Jaakko Lassilan uudelleen kutsumista yhtiön hallitukseen.
![]() |
Vasemmalla: Annika Rimala, Isäntä, 1976 (Peltomies-sarjaa) kangas: Viiriäinen, Annika Rimala, 1969 Oikealla: Pentti Rinta, Kuski-puku, 1972 |
Aiemmin
vientiä Yhdysvaltoihin hoitaneen Design Researchin kaatumisen jälkeen Marimekko
Oy ryhtyi hoitamaan Yhdysvaltojen markkinointia itse Marimekko Inc.
–nimikkeellä. 1976 yhtiö teki yhteistyösopimuksen Dan River Inc.:n kanssa. Se
merkitsi 600 miljoonan metrin vuotuisen kangastuotannon aloittamista. Osa tästä
tuotannosta meni Marimekon vuodevaatteiden painamiseen. Lisenssillä
valmistettiin tuotteita Yhdysvaltojen lisäksi Meksikossa ja Tahimaassa. Katsuji
Wakisakan 1975 suunnittelema Bo Boo –kuvio kasvoi tuoteperheeksi, josta tuli
hyvin suosittu Yhdysvalloissa samoin kuin Annika Rimalan, Gunilla Axénin ja
Raymond Waitesin suunnittelemasta Peltomies-kokoelmasta.
Sisustuskankaita
Marimekolle suunnittelivat mm Maija Isola, Katsuji Wakisaka ja Fujiwo Ishimoto.
Jo vuonna 1976 yli puolet tehtaan kankaista oli klassikkoja, joista vanhimmat
olivat olleet tuotannossa yli 20 vuotta. Samoihin aikoihin Marimekko Oy
lanseerasi markkinoille valkaisemattoman ajan henkeen soveltuvan
maalaispuuvillakokoelmansa. Myös ohuet puuvillalaadut sekä puuvillasatiini
tulivat tuotantoon.
![]() |
Vasemmalla: Mari Villanen, Hanoma, 1975 kangas: Maija Isola, Käspaikka, 1960 Oikealla: Marja Suna, Villakangasmekko Luode, 1983 |
Marimekko myydään Amerille
Näkemyserot Armin perillisten Ristomatti ja Anttimatti Ratian sekä Eriika Gummeruksen kesken johtivat siihen, että Marimekko myytiin 1984 Amerille. Aikakausi oli epäedullinen suomalaiselle tekstiiliteollisuudelle: halpatuonti ja italialaiset vaatemerkit valtasivat markkinat. Marimekko yritti vastata huutoon Pekka Talvensaaren miestenpukumallistolla. Näyttävästä markkinoinnista huolimatta se ei myynyt. Marja Sunan neuleet sen sijaan myivät hyvin. Suna suunnitteli myös silkille painetuista kankaista valmistettuja asuja. Niin ikään Pekka Rinta jatkoi vaatesuunnittelua vuosikymmenen lopulle saakka. Klassikot, Vuokko Nurmesniemen Jokapoika-paita ja Annika Rimalan Tasaraita-trikoot säilyivät tuotannossa.
![]() |
Vasemmalla: Pentti Rinta, Mekko, 1980-luvun loppu Keskellä: Taideteollisen korkeakoulun suunnittelija, Harjalintu, 1986 Oikealla: Mekko, 1980-luvun loppu |
Amerin ajan parhaimmistoa edustivat Fujiwo Ishimoton sisustuskankaat. Muita 1980-luvun suunnittelijoita olivat Markku Piri, Satu Montanari, Heikki Orvola ja Kuutti Lavonen. Kankaita suunnitteli edelleen myös Maija Isola. Amerin aikana Marimekko teki yhteistyötä Taideteollisen korkeakoulun tekstiiliosaston kanssa.
1990-luvun laman syvetessä oli jopa puhetta Marimekon lopettamisesta. Kausi kokonaisuudessaan oli hengetön. Amerin toimitusjohtaja virkkoi 1991:
” Ei Marimekko ole sen pyhempi kuin Amerin muutkaan osat. Usko on ollut pitkämielistä, mutta tämän vuoden aikana sille täytyisi tehdä jotain. Me emme tiedä, miten Marimekkoa saataisiin menemään. Me emme osaa hoitaa sitä.”
LÄHDEKIRJALLISUUTTA
Kuvioissa Marimekko. Toim. Maria Härkäpää, Sami Sykkö, Annukka Arjavirta ja Minna Kemeli-Kutvonen. WSOY, 2012.
Maija Isola. elämä, taide, marimekko. Designmuseo, 2005.
Marimekkoelämää. Väriä, raitaa ja muotoja. Toim. Marianne Aav, Harri Kivilinna ja Eeva Viljanen. Designmuseo, 2011.
Matkalla. Resan. On the Road. Fujiwo Ishimoto 25 vuotta tekstiili- ja keramiikkataiteilijana. Marimekko, 2001.
Tanttu, Juha, Armi Ratian maailmassa, Tammi 2012.
Vuokko. Vuokko Nurmesniemi – pukuja ja kankaita. Toim. Marianne Aav ja Eeva Viljanen. Designmuseo, 2007.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti